سید قیام الدین طباطبایی

مراسم بزرگداشت ۳۹ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی

مراسم بزرگداشت ۳۹ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی رسول اله العالمین ابی القاسم محمد و علی اهل بیته الطاهرین الذین اذهب الله عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا

ایام فاطمیه و سالروز شهادت دخت پیامبر گرامی اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به محضر شما محبیان آل الله تسلیت و تعزیت عرض می کنم و از طرفی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به همه شما عزیزان تبریک عرض می کنم ان شاءالله که این انقلاب همیشه و روز به روز بر شکوفاییش افزوده بشود و ما بتوانیم در خدمت به این انقلاب و در پیشبرد این انقلاب پیشرفت این انقلاب موثر باشیم به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره و صل علی محمد و آل محمد

قبل از اینکه وارد بحث اصلی بشوم  اشاره ای کنم به مراسم و مراسماتی که برگزار می شود بسیجی و کسی که در مسیر بسیج و خدمت به دین و کشور خودش گام بر می دارد همانطور که باید از تفریط و کوتاهی در انجام تکالیف خودش پرهیز کند از افراط هم و زیاده روی هم باید پرهیز کند قبلا هم در یک مجلس مشابهی در همین جا اشاراتی شد که باید مراقب باشیم برنامه ای که اجرا می کنیم گاهی ممکن است اشکال شرعی هم نداشته باشد اما موقعیت مکانی که برنامه در آن اجرا می شود باید لحاظ بشود و حرمت آن نگه داشته شود اما گاهی افراط ما طوری می شود که در تشخیص بی توجه می شویم و کاری با اصل قضایا نداریم یک ظاهری را می گیریم و به آن تمسک می کنیم و از بقیه مسائل مربوط به آن غافل می شوم منظورم راجع به -یعنی امشب- به سرود ها و چیزهایی است که پخش شد؛ هر کسی که انقلابی میخواند یا حتی مذهبی می خواند، مداحی میخواند، دلیل بر این نیست که خواندن او خوب است و اشکالی نداشته باشد! اینها با هم متفاوتند؛ گاهی چیزی که خوانده می شود اصل محتوایش خوب است اما قالبی که دارد قالب مناسبی نیست! در مداحی ها می دانید، شنیدید، در غیر مداحی هم به همین شکل است! اینها که قالبشان قالب مناسبی نیست یا موسیقی آنها موسیقی مناسبی نیست اینها حرام شرعی اند حالا محتوا چه باشد اون بحث دیگریست، یعنی نمی شود به صرف اینکه محتوا محتوای خوب و مفیدی است ما یک کار حرامی هم در کنار آن انجام بدهیم؛ این را اسلام به ما اجازه نمی دهد!

این ان شاءالله مد نظر باشد در جلساتی که حالا بعدا ان شاءالله برگزار می شود که خدای ناکرده دچار اشتباه در تشخیص نشویم!

اما مطلبی که راجع به این مناسبت که مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی است مناسب دیدم که عرض کنم اشاره ایست به سیر تاریخی تشیع خیلی مختصر.

در اسلام فرقه های متعددی تشکیل شدند و ایجاد شدند بعد از پیغمبر اسلام و این را خود پیغمبر هم وعده داده بود؛ در روایتی فرمودند: که دین برادرم موسی هفتاد و یک فرقه شد یکی از آنها حق بود و هفتاد فرقه ی دیگر باطل و به جهنم خواهد رفت؛ دین برادرم عیسی هفتاد و دو فرقه شد یکی از آنها حق بود و راهی بهشت خواهد شد، مابقی آنها باطلند و سرانجامشان جهنم است و دین من یعنی اسلام هفتاد و سه فرقه خواهد شد که یکی از آنها حق است و مابقی باطل؛ این را پیغمبر وعده داد و اشاره کرد و بعد از پیغمبر این فرقه ها آغاز به تکشیل کردند که اول آنها تقسیم کلی بود به شیعه و سنی بعد از آن دیگر فرقه سومی اضافه نشد هر چه بود تقسیمات بعدی بود یعنی شیعه تقسیم شد به مذاهب مختلف سنی تقسیم شد به مذاهب مختلف و همینطور آرام آرام دامنه ی مذاهب بیشتر شدند و این فرقه ها گسترش پیدا کردند شیعه به تنهایی بود و سنی در اوایل چهار فرقه شد که همچنان آن فرقه های اصلی در کنار شیعه پنج فرقه اسلامی محسوب میشوند که از زمان اهل بیت علیهم السلام تا امروز این فرقه ها بودند و فعالیت های خود را ادامه میدادند؛ شیعه بود و حنبلی بود و شافعی بود و مالکی بود و حنفی؛ این فرقه هایی بودند که وجود داشتند بعد این فرقه ها خودشان متعدد شدند و گوناگون شدند و زیاد شدند و امروز اسامی زیادی دارند که جاگیری آنها در ذهن هم گاهی مشکل می شود!

هفتاد و سه فرقه در دین اسلام که یک دین بود، یک امت واحده ای بود ایجاد شد! در بین اینها یکی از حق است که در حق بودن شیعه ما شکی نداریم حالا دیگرانی که فرقه های دیگری دارند یا خود شیعه فرقه های دیگری که درونش وجود دارد نگاهشان به مذهب شیعه چیست؟ ما حقیم که ۴ امامی هستیم؟ یا ما حقیم که ۷ امامی هستیم؟ یا ما حقیم که ۵ امامی هستیم؟ یا مایی که امروز در این مجلس نشستیم و ۱۲ امامی هستیم؟

با ادله ای که داریم از خود پیغمبر اسلام و با استفاده از آیات قرآن آن که از همه کاملتر است مذهب شیعه ۱۲ امامی است!

خوب این اجمالا بود که کدام یک از اینها برتر بوده و از همه کاملتر و مقدم بر دیگران است!؟

این مذهب شیعه از بعد از رحلت پیغمبر فراز و نشیب هایی داشت، صعود و فرود هایی داشت، پیشرفت هایی گاهی داشت و گاهی هم جلو پیشرفت آن گرفته می شد! ابتدای آن که خانه نشینی علی بن ابی طالب علیه السلام است جلوگیری از ترویج این مکتب است بعد از آن زمان امام صادق و امام باقر است که این شکوفا می شود و رونق می گیرد؛ بعد دوباره مانع می شوند و اجازه پیشرفت این مذهب و این مکتب را می گیرند از امامان ما تا می رسد به امام زمان عجل الله تعالی فرجه؛ امام زمان هم ۶۹ سال مدت غیبت صغرای ایشان بود که به واسطه نواب خاص که آنها عالمان دین بودند و راویان حدیثش بودند با مردم در ارتباط بود بعد از خود حضرت و غیبت صغری، غیبت کبری شروع شد که تا حال ادامه دارد در این مدت غیبت کبری هم فراز و نشیب های این مکتب همچنان ادامه داشت گاهی این مذهب پیروز می شد، غالب می شد، کسانی که شیعه بودند امور یک بخشی را یا یک مرکزی را بر عهده می گرفتند و به توسعه تشیع کمک می کردند که معروف ترین آنها امروز شده صفویه –آن هم بخاطر این شاید بیشتر معروف شده باشد که تبلیغات علیه آن بیشتر است- شیعه از زمانی رونق سیاسی خودش را شاید بشود گفت پیدا کرد که صفویه روی کار آمدند و سلسله پادشاهان شیعه بودند و تا امروز این حکومت شیعه و فرمانروایی شیعه و ولایت شیعه در کشور ایران و کشور ما باقی ماند!

در زمان پهلوی هم -که اصل مناسبت راجع به آن دوره است و از بین رفتن آن سلسله- آنها مذهب شیعه را داشتند و خودشان را شیعه ی ۱۲ امامی می دانستند؛ در صحبت های آخر شاه هم همین حرفها بود که از علماء اینطور می خواست که کمک کنند برای حفظ شیعه ۱۲ امامی در این کشور تلاش کنند و با شاه متحد بشوند، ولی خوب اغراضی که بود، کارهایی که شاه را انجام داده بود، حقیقت این حرف شاه را بر همه روشن کرده بود که این حرف حرفی نیست که از دل شاه و از اعتقاد شاه برآمده باشد، محمدرضا شاه؛ یک حرفی بود حالا به چه اساسی بود؟ برای آرام کردن اوضاع بود؟ برای فریب بود؟ یا هر چه بود واقعیتی پشتش نبود و اعتقاد مطمئنی پشت این حرفها نبود که این شیعه را حفظ کنیم در کشور!

امام هم این را می دانست، دیگران هم این را مطلع بودند و نپذیرفتند و ماندن در صحنه و مقابله کردند با برنامه هایی که حکومت پهلوی داشت در این کشور تا آن را از بین ببرند و یک حکومتی را تشکیل بدهند که چهارچوب آن هم اسلامی باشد؛ یعنی سیاست های کلی که حاکم در کشور است هم اسلامی بشوند.

در اسلام -حالا به عنوان مثال عرض میکنم- حکومت مورثی ما نباید داشته باشیم! هر کسی شایسته باشد لایق باشد او باید امور را بر عهده بگیرد و امور را اداراه کند ولی در نظام شاهنشاهی همچنین چیزی نیست! موروثی است و این حکومت به صورت موروثی ادامه پیدا می کند تا آن سلسله منقرض بشوند و سلسله ی دیگری قدرت را بدست بگیرند؛ مثل سلسله هایی که قبل از پهلوی بود قاجار بود دیگرانی بودند که هر کدام سر کار می آمد سلسله و حکومت شاهنشاهی دیگری را از بین می برد ولی خودش هم آن روش موروثی را ادامه می داد در اسلام همچین چیزی مقبول نیست! بلکه شایستگی ملاک است و موثر است.

امروز هم کاری که شورای نگهبان انجام میدهد در تعیین صلاحیت ها نگاه اصلی قضیه همین است آن کسانی که شایسته هستند تایید بشوند، حالا هم از نظر علمی، هم از نظر تقوی، هم از نظر سابقه و مسایل دیگری که هست و یک کسانی را که شایستگی دارند پیش روی ما قرار بدهند که خود ما یکی از این ها که شایسته میدانیم مشخص بکنیم؛ بالاخره شناخت ما و اختیاری که در دست ما گذاشته شد باید دیده بشود در جامعه از نظر نگاه جمهوریت!

این چیزی بود که دنبالش بودیم یعنی روش اسلامی و به آن هم رسیدیم اما نکته ی اصلی که وجود دارد در این سیر و این رونقی که بود و ختم شد به جمهوری اسلامی که دیگر شیعه بدون تغییر بر جای خودش استوار ماند و ان شاءالله خواهد بود تا ظهور امام زمان عجل الله تعالی؛ ولایتی بود و حکومتی بود که توسط علما همیشه وجود داشت.

امام صادق علیه السلام در روایتی این طور میفرمایند: «العلماء حکام علی الناس» این یک روایتی است در باب مقام عالم؛ میفرماید: عالم فرمانروای مردم است، حاکم مردم است!

بر اساس این روایت و روایات دیگری که به این شکل وجود دارد و جایگاه علما را بیان می کند ما معتقد به ولایت فقیه هستیم و از آن زمان صفویه ای که مشهور شده مذهب شیعه در کشور رسمی شده دلیلش وجود و ارتباط علمای بزرگ شیعه بود با پادشاهان زمان و حضور آنها و نظارت آنها بر اعمال پادشاهان!

خوب این یک دلیلی بود و وظیفه ای بود که بر عهده علمای دین قرار داده شد و همیشه هم هست، هیچ زمانی نمی شود که دنیا بدون یک عالم باقی بماند امام علی علیه السلام بیانی دارد در همین باره که هیچ زمانی دنیا بدون عالم نمی ماند یک عالمی که مردم را از راه باطل حفظ بکند و آنها را به سمت حق راهنمایی بکند و هدایت بکند؛ این یک وظیفه ایست که بر عهده علما گذاشته شد و تکلیف مقابل که مردم هستند پیروی از اینها و اطاعت از اینهاست!

وقتی امام صادق می فرماید: علما حاکمان بر مردم هستند، یعنی مردم باید حکومت آنها را و ولایت آنها را بپذیرند و از آنها تبعیت بکنند؛ این تبعیت بود که در اوایل انقلاب و قبل از آن باعث شد این انقلاب به پیروزی برسد و به ثمر برسد و آزادی امروز تشیع را ببینیم، گسترش تشیع در جهان و اسلام را در جهان ما ببینیم؛ چه جاه هایی  که در کشور های خارجی وجود دارد در خواست میدهند که مبلغ شیعه آنجا ورود پیدا بکند؟!

بالاتر از ۲۵ هزار طلبه ی غیر ایرانی ما در ایران داریم امروز که درس می خوانند و علوم شیعه را فرا می گیرند و در کشورهای خودشان آنها را گسترش می دهند و مردم را ارشاد می کنند و به راه حق دعوت می کنند؟! این رقم کمی نیست بیش از ۲۵ طلبه اون هم از کشورهای خارجی! این جدای از حوزه هایی است و ادارات و مراکزی هست که در کشورهای خارجی باز ما داریم در تبلیغ و ترویج مکتب حقه ی شیعه ۱۲ امامی فعالیت می کنند!

پیروی از عالم دینی و عالم ربانی این اثر را داشت که این مکتب شکوفا بشود و اثراتش را ما ببینیم و رونق و کسترش آن را ببینیم و خودمان را روز به روز موفق تر بدانیم در این مسیری که گام برداشتیم.

هر ساله در راهپیمایی های ۲۲ بهمن و راهپیمایی های دیگری که حضور پیدا می کنیم و خصوصا این راهپیمایی ۲۲ بهمن؛ شاهدیم که هر سال رونق این راهپیمایی بیشتر از گذشته می شود با این که تبلیغات دشمن هم از آن طرف بیشتر می شود بر علیه این، اما همیشه شکوفایی این حرکت را ما می بینیم؛ جمعیتی که حضور پیدا می کند در این راهپیمایی سال به سال برش افزوده می شود و محسوس هم هست! یکی- دو نفر نیست که احساس نشود و کسی متوجه آن نشود!

طوری است که همه می فهمند امروز و امسال از سال گذشته رونق این حرکت و این راهپیمایی بیشتر بود این از ثمرات مهمی است که این انقلاب داشت که مذهب ما مذهب شیعه حفظ بشود و رونق بگیرد و گسترش پیدا بکند و به تعبیر بزرگان ما زمینه ای بشود ان شاء الله برای ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه!

وقت هم تمام شد بیشتر از این وقت عزیزان رو نگیرم یک نکته ای هم در پایان فقط مختصر عرض کنم که زیاد طولانی هم نشود؛ وقت اضافه ما حسابش بکنید؛ ان شاءالله حلال کنید! یک اشاره ای بکنم به جلساتی که برگزار می شود که الحمدلله نسبت به جلسات گذشته شلوغ تر و فعال تر هست حضور شما؛ امیدواریم که همیشه همینطور باشد و زور به روز حضور شما و استقبال شما از این جلسات معنوی که برگزار می شود بیشتر بشود و توجه شما به اینها بیشتر بشود!

هیاتی باید تشکیل بشود برای اداره بهتر این جلسات که بی نظمی پیش نیاید در جلسه و چیزهایی که قرار است در آن جلسه به اجرا گذاشته بشود مشخص بشوند، مدیریت بشوند، که برنامه از دید مخاطب برنامه ی خوبی به نظر بیاد و استقبال از آن بیشتر بشود نه خدای ناکرده باعث بشود بی نظمی یک عده ای را ناراحت بکند و از مجلس خارج بکند یا دور بکند!

این همتی رو می طلبد که همه شما عزیزان همکاری کنید؛ پدرها، مادرها و خود جوانها حضور پیدا کنند و تشویق کنند به تشکیل این هیئت های مذهبی و این جلسات معنوی که ان شاءالله در آینده جامعه ما و آینده فرزندان ما اثراتش را ببینیم.

ان شاء الله که این انقلاب ما مقدمه ظهور ولی عصر بشود و همه ما چشممان منور بشود به جمال نورانی حضرت صلواتی عنایت بفرمایید.

در تاريخ ۰۵/اسفند/۱۳۹۶ بدون دیدگاه برچسب ها :

درباره نويسنده

وبسایت

دیدگاه خود را بیان کنید


 حق نشر
هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون تغییر در محتوا مجاز است.