سید قیام الدین طباطبایی

احادیثی از امام رضا علیه السلام

۱٫ صغیره راه ارتکاب کبیره است
اَلصَّغائِرُ مِنَ الذُّنـُوبِ طُـرُقٌ اِلَى الْکَبائِرِ ومَنْ لَمْ یَخَفِ اللّه َ فِى الْقَلیلِ، لَمْ یَخَفْهُ فِى الْکَثیرِ.
گناهان کوچک، راهى به سوى گناهان کبیره است. هر کس کـه در گنـاهان کوچـک از خــدا نترسـد، در مورد گناهان بزرگ و بسیار هم از او نمى ترسد.

 

 

۲. سودمندترین پرهیزگاری
اِعْلَمْ اَنَّهُ لا وَرَعَ اَنْفَعُ مِنْ تَجَنُّبِ مَحارِمِ اللّه ِ وَالْکَـفِّ عَنْ اَذَى الْمُـؤمِنِ.
بدان که هیچ ورع و پرهیزگارى، سودمندتر از پرهیز از حرامهاى خدا و اجتناب از اذیّت مؤمن نیست.

 

 

۳. به بهانه محبت اهل بیت، عبادت را رها نکنید
لاتَدَعُوا الْعَمَلَ الصّالِحَ وَ الإجْتِهادَ فى الْعِبادَهِ، اتِّکالاً عَلى حُبِّ آلِ محمّدٍ علیهم السلام.
کار شایسته و کوشش در پرستش و عبادت را، تنها به اعتماد و پشت گرمىِ محبّت آل محمّد صلی الله علیه و آلهرها نکنید.

 

 

۴. عرضه اعمال به محضر رسول خدا
تُعْرَضُ عَلى رَسُولِ اللّه ِ عَلَیْهِ وَآلِهِ السَّلامُ اَعْمالُ اُمَّتِهِ کُلَّ صَباحٍ اَبْرارِها وَ فُجّارِها، فَاحْـذَرُوا.
کارهاى امّت پیامبر صلی الله علیه و آله، چه نیکان و چه بدکاران، هر بامداد به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آلهگزارش و عرضه مى شود ، پس حذر کنید!

 

 

۵. حقیقت ایمان
اَلاْیمـانُ هـُوَ مَعْرِفـَهٌ بِالْقـَلْبِ وَ اِقْرارٌ بِالّلِسانِ وَ عَمَلٌ بِالْأرْکانِ.
ایمان عبارت است از: شناخت قلبى، اعتراف زبانى، عمل با اعضاء وجوارح.

 

 

۶. صفح و گذشت حقیقی
فى قَوْلِهِ تَعالى: (فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمیلَ) ـ: عَفْوٌ مِنْ غَیْرِ عُقوبَهٍ وَ لا تَعْنیفٍ وَ لا عَتْبٍ.
درباره آیه «پس گذشت کن، گذشتى زیبا…» فرمودند: مقصود، گذشت بدون مجازات و تندى و سرزنش است.

 

 

۷. به بزرگترها احترام بگذارید …
وَقِّرُوا کِبارَکُمْ وَ ارْحَمُوا صِغارَکُمْ وَ صِـلُـوا اَرْحـامَـکُمْ.
به بزرگترهایتان احترام بگذارید و با کوچکترها مهربان باشید و صله رحم نمایید.

 

 

۸. عبادت تفکر در امر الهی است
لَیسَتِ العِبادَهُ کَثرَهَ الصِّیامِ وَالصَّلاهِ، وَإنَّما العِبادَهُ کَثرَهُ التَّفَکُّرِ فی أمرِ اللّهِ.
عبادت به فراوانى روزه و نماز نیست بلکه عبادت به بسیار اندیشیدن در امور مربوط به خداست.

 

 

۹. دوست واقعی
صَدیقُ کُلِّ امرِئٍ عَقلُهُ وعَدُوُّهُ جَهلُهُ.
دوست هر آدمى ، خرد اوست و دشمن او بى خردى اش.

 

 

۱۰. مسخره کننده‌ی خدا
المُستَغفِرُ مِن ذَنبٍ و یَفعَلُهُ کَالمُستَهزئَ بربِّهِ.
کسى که از گناهى استغفار مى کندو باز آن را انجام مى دهد، مانند کسى است که پروردگارش را ریشخند کند.

 

 

۱۱. تعریف تواضع
ـ لَمّا سُئلَ عَن حَدِّ التَّواضُعِ ـ: أن تُعطِیَ النّاسَ مِن نَفسِکَ ما تُحِبُّ أن یُعطوکَ مِثلَهُ.
ـ در پاسخ به این سؤال که تعریف فروتنى چیست؟ ـ : با مردم آن گونه رفتار کنى که دوست دارى مانند آن با تو رفتار کنند.

 

 

۱۲. حسرت از دست دادن دنیا را نخورید….
قالَ عیسَى بنُ مَریَمَ ـ صَلَواتُ اللّه ِ عَلَیهِ ـ لِلحَوارِیّین : یا بَنی إسرائیل ، لا تَأسَوا عَلى ما فاتَکُم مِنَ الدُّنیا کَما لا یَأسى أهلُ الدُّنیا عَلى ما فاتَهُم مِن دینِهِم إذا أصابوا دُنیاهُم.
عیسى بن مریم ـ که درودهاى خداوند بر او باد به حواریان گفت: «اى بنى اسرائیل! براى از دست دادن چیزى از دنیا افسوس مخورید، چنان که دنیاپرستان هر گاه به دنیایشان مى رسند ، براى از دست دادن چیزى از دینشان افسوس نمى خورند».

 

 

۱۳. چرایی لزوم وجود پیامبری معصوم
لِاَنَّهُ لَمّا لم یَکُنْ فی خَلَقِهِم وَ قواهُم ما تُکْمِلُوا لِمَصالِحِهِم …
چون مردم از توانایی لازم، جهت درک کامل مصالح شان برخوردار نیستند.

 

 

۱۴. برتری ایمان بر اسلام و تقوی بر ایمان
إِنَّ الاِیمانَ أَفْضَلُ مِنَ الاٌسْلامِ بِدَرَجَه، وَ التَّقْوى أَفْضَلُ مِنَ الاِیمانِ بِدَرَجَه وَ لَمْ یُعطَ بَنُو آدَمَ أَفْضَلَ مِنَ الْیَقینِ.
ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است، و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فرزند آدم چیزى بالاتر از یقین داده نشده است.

 

 

۱۵. عیش دنیا
سُئِلَ الاِْمامُ الرِّضا(علیه السلام): عَنْ عَیْشِ الدُّنْیا؟ فَقالَ: سِعَهُ الْمَنْزِلِ وَ کَثْرَهُ الُْمحِبّینَ.
از حضرت امام رضا(علیه السلام) درباره خوشى دنیا سؤال شد. فرمود: وسعت منزل و زیادى دوستان.

 

 

۱۶. نماز جواز عبور به سایر اعمال
أوَّلُ ما یُحاسَبُ الْعَبْدُ عَلَیْهِ، الصَّلاهُ فَإنْ صَحَّتْ لَهُ الصَّلاهُ صَحَّ ماسِواها، وَ إنْ رُدَّتْ رُدَّ ماسِواها.
اوّلین عملى که از انسان مورد محاسبه و بررسى قرار مى گیرد نماز است، چنانچه صحیح و مقبول واقع شود، بقیه اعمال و عبادات نیز قبول مى گردد وگرنه مردود خواهد شد.

 

 

۱۷. اخفای حسنات و افشای سیئات
الْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَهِ یَعْدِلُ سَبْعینَ حَسَنَه، وَ الْمُذیعُ بِالسَّیِّئَهِ مَخْذُولٌ، وَ الْمُسْتَتِرُ بِالسَّیِّئَهِ مَغْفُورٌ لَهُ.
انجام دادن حسنه و کار نیک به صورت مخفى، معادل هفتاد حسنه است; و آشکار ساختن گناه و خطا موجب خوارى و پستى مى گردد و پوشاندن و آشکار نکردن خطا و گناه موجب آمرزش آن خواهد بود.

 

 

۱۸. شیعه راشتین
شیعَتُنا المُسَّلِمُونَ لاِمْرِنا، الْآخِذُونَ بِقَوْلِنا، الْمُخالِفُونَ لاِعْدائِنا، فَمَنْ لَمْ یَکُنْ کَذلِکَ فَلَیْسَ مِنّا.
شیعیان ما کسانى هستند که تسلیم امر و نهى ما باشند، گفتار ما را سرلوحه زندگى ـ در عمل و گفتار ـ خود قرار دهند، مخالف دشمنان ما باشند و هر که چنین نباشد از ما نیست.

 

 

۱۹. رضایت به رزق اندک موجب پذیرش عمل کم
مَنْ رَضِىَ عَنِ اللّهِ تَعالى بِالْقَلیلِ مِنَ الرِّزْقِ رَضِىَ اللّهُ مِنْهُ بِالْقَلیلِ مِنَ الْعَمَلِ.
هر کس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راضى باشد.

 

 

۲۰. عقل با زور به دست نمی آید
أَلْعَقْلُ حِباءٌ مِنَ اللّهِ، وَ الاَْدَبُ کُلْفَهٌ فَمَنْ تَکَلَّفَ الأَدَبَ قَدَرَ عَلَیْهِ، وَ مَنْ تَکَلَّفَ الْعَقْلَ لَمْ یَزْدِدْ بِذلِکَ إِلاّ جَهْل.
عقل، عطیّه و بخششى است از جانب خدا، و ادب داشتن، تحمّل یک مشقّت است، و هر کس با زحمت ادب را نگهدارد، قادر بر آن مىشود، امّا هر که به زحمت بخواهد عقل را به دست آورد جز بر جهل او افزوده نمی شود.
_______________
۱. مسند الامام الرضا علیه السلام ، ج ۱، ص ۲۹۰
۲. فقه الرضا علیه السلام ، ص ۳۵۶
۳. فقه الرضا علیه السلام ، ص ۳۳۹
۴. مسندالامام الرضا علیه السلام ، ج ۱، ص ۳۳۹
۵. تحف العقول، ص ۴۲۲
۶. أعلام الدین، ص ۳۰۷
۷. عیون اخبار الرضا علیه السلام ، ج ۲، ص ۲۶۵
۸. تحف العقول : ۴۴۲
۹. الکافی : ج۱، ص۱۱
۱۰. الکافی : ج ۲، ص ۵۰۴
۱۱. عیون أخبار الرِّضا علیه السلام، ج۲ ، ص۵۰
۱۲. الکافی : ج۲ ص۱۳۷
۱۳. بحار الانوار، ج۱۱،ص ۴۰
۱۴. تحف‌ العقول‌ ، ص‌ ۴۶۹
۱۵. بحار الانوار ، ج‌ ۷۶ ، ص‌ ۱۵۲
۱۶. مستدرک الوسائل: ج ۳، ص ۲۵
۱۷. اصول‌ کافى‌ ، ج‌ ۴ ، ص‌ ۱۶۰
۱۸. بحار الانوار: ج ۶۵، ص ۱۶۷
۱۹. بحار الانوار ، ج‌ ۷۸ ، ص‌ ۳۵۶
۲۰. بحار الانوار ، ج‌ ۷۸ ، ص‌ ۳۴۲

در تاريخ ۲۸/مهر/۱۳۹۶ دیدگاه‌ها برای احادیثی از امام رضا علیه السلام بسته هستند برچسب ها :

دیدگاه ها غیر فعال شده اند

 حق نشر
هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون تغییر در محتوا مجاز است.