امروز: چهارشنبه ۳۰-آبان-۱۳۹۷ / الأربعاء 13-ربيع الأول-1440

حدیث روز
بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیم أَللهُمَّ عَجِّل لِوَلِیکَ الفَرَجَ وَ العافِیةَ وَ النَّصرَ وَ هَب لَنَا رَأفَتَهُ وَ رَحمَتَهُ وَ دُعَائَهُ وَ خَیرَهُ وَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.

احادیثی از امام سجاد علیه السلام

۱٫ مبغوض ترین مردم
ألا و إنَّ أبغَضَ النّاسِ إلَى اللّه مَن یَقتَدی بِسُنَّهِ إمامٍ و لا یَقتَدِی بِأعمالِهِ ؛
هشدار که منفورترین مردم نزد خداوند کسى است که سیره امامى را برگزیند ولى از کارهاى او پیروى نکند.

 

 

۲. سکوت و بیان مومن
المُؤمِنُ یَصمُتُ لِیَسلَمَ و یَنطِقُ لِیَغنَمَ.
مؤمن سکوت مى کند تا سالم ماند و سخن مى گوید تا سود برد.

 

 

۳. خوف و شرم از خدا
خَفِ اللّه َ لِقُدرَتِهِ عَلَیکَ واستَحىِ مِنهُ لِقُربِهِ مِنکَ‌
از قدرت خداوند بر خویش بترس و از نزدیکى اش به خود شرمگین باش!

 

 

۴. لزوم دائمی بودن عمل
إنّی لاَُحِبُّ أن أدومَ عَلَى العَمَلِ و إن قَلَّ.
من دوست دارم که در کار پیوسته باشم ، اگر چه اندک باشد.

 

 

۵. اجتناب از آبروریزی از دیگران
کانَ آخِرُ ما أوصى بِهِ الخِضرُ مُوسى بنَ عِمران علیهماالسلامأن قالَ لاتُعَیِّرَ نَّ أحَدا بِذَنبٍ.
آخرین سفارش حضرت خضر به حضرت موسى این بود که: هرگز کسى را به سبب گناهش خوار نکن.

 

 

۶. تمام خیر در اجتناب از چشم هم چشمی
رأیتُ الخَیرَ کُلَّهُ قَدِ اجتَمَعَ فی قَطعِ الطَّمَعِ عَمّا فی أیدی النّاسِ.
همه خوبى ها را در بریدن طمع از آنچه در دست مردم است ، دیدم.

 

 

۷. گنجینه جاودان
آیاتُ الْقُرآنِ خَزائِنٌ فَکُلَّما فُتِحَتْ خَزانَهٌ ینبغى لَکَ اَنْ تَنْظُرَ مافیها.
آیـات قـرآن ، گـنجیـنه هائى اسـت و هرگاه (درب) گنجیـنه اى گـشوده شد شایسته است ببینى چه چیزى در آن است.

 

 

۸. به چه مغرور شده ای؟!
عَجَـبا لِلْمُتَکَـبِّرِ الْفَخـُورِ، الذّى کانَ بالاَْمْسِ نُطْفَهً ثُمّ هُوَغَدَا جیفَهٌ.
شـگـفتا از متـکبّر بـر خـویش بالنـده ، آنکه دیروز نطفه «بدبو و بى ارزش» بوده و فـردا مردارى « گنـدیده » خواهـد بود.

 

 

۹. بهترین مردم
مَنْ عَمِلَ بِما افْتَرَضَ اللّه ُ عَلَیْهِ فَهُـوَ مِـنْ خَیْـرِ النـاسِ.
هر کس که به واجبات الهى رفتار کند از بهـتریـن مـردم اسـت.

 

 

۱۰. گناه موجب ننگی انسان
عَجِبْتُ لِمَنْ یَحْتَمى مِنَ الطَّعامِ لِمَضَرَّتِهِ وَلایَحْتَمى مِنَ الذَّنْبِ لَمِعَرَّتَهِ.
در شگفتم از کسى که از غذا مى پرهیزد تـا گـرفـتـار زیـان آن نشـود ؛ ولى از گـناه پـرهـیز نمى کـند تا گرفتار ننگ و عار آن نگردد.

 

 

۱۱. واعظ نفس باش تا بر خیر باشی
ابنَ آدمَ، إنّکَ لا تَزالُ بخَیرٍ ما کانَ لکَ واعِظٌ مِن نَفْسِکَ ، وما کانَتِ المُحاسَبَهُ مِن هَمِّکَ.
اى فرزند آدم ! تو تا زمانى که خود واعظ خویش باشى و به محاسبه [اعمال نفس ]خویش پردازى پیوسته در خیر و خوبى به سر خواهى برد.

 

 

۱۲. اجر صبر بر طاعت و معصیت بهشت بی حساب
إذا جَمعَ اللّه ُ الأوَّلینَ والآخِرینَ یُنادی مُنادٍ: أینَ الصّابِرونَ لِیَدْخُلوا الجَنّهَ جَمیعا بغَیرِ حِسابٍ … : قالَتِ المَلائکَهُ لَهُم : ـ مَن أنتُم ؟ قالوا : الصّابرونَ . قالوا : وما کانَ صَبْرُکُم ؟ قالوا: صَبَرْنا على طاعَهِ اللّه، وصَبَرْنا عَن مَعصِیَهِ اللّه.
آن گاه که خداوند همه انسانها را گرد آورد، منادیى جار زند : کجایند شکیبایان که همگى بدون حسابرسى به بهشت روند … فرشتگان به ایشان گویند : شما که هستید ؟ گویند : شکیبایان . فرشتگان پرسند : شکیبایى شما چه بود؟ پاسخ دهند : در راه طاعت خدا و خویشتندارى از نافرمانى او شکیبایى ورزیدیم.

 

 

۱۳. انسان به انسان نیازمند است
ـ لِمَن قالَ بحَضْرَتِهِ: اللّهُمَّ أغْنِنی عَن خَلْقِکَ ـ : لَیس هکذا ، إنّما النّاسُ بالنّاسِ، ولکِنْ قُل:اللّهُمَّ أغْنِنی عن شِرارِ خَلْقِکَ.
ـ به کسى که در حضور آن حضرت عرض کرد: خدایا! مرا از بندگانت بى نیاز گردان ـ فرمود : این طور نگو؛ زیرا مردم به هم نیازمندند؛ بلکه بگو : خدایا! مرا از بدان خلقت بى نیاز گردان.

 

 

۱۴. رابطه ای بین دنیا و آخرت
واللّهِ ما الدُّنیا والآخِرَهُ إلّا کَکِفَّتَیِ المِیزانِ ، فأیُّهما رَجَحَ ذَهَبَ بالآخَرِ.
به خدا قسم دنیا و آخرت همانند دو کفه ترازویند، هر کدام پایین آید دیگرى بالا رود.

 

 

۱۵. شادی از گناه بدتر از گناه است
إیّاکَ والابتِهاجَ بالذنبِ ، فإنّ الابتِهاجَ بهِ أعظَمُ مِن رُکوبِهِ.
از شاد شدن به گناه بپرهیز، که شاد شدن به گناه از ارتکاب آن بدتر است.

 

 

۱۶. همراهی با قاطع رحم
ـ فی وصیَّتِهِ لابنِهِ الباقِرِ علیه السلام ـ: إیّاکَ ومصاحَبَهَ القاطِعِ لِرَحِمِهِ؛ فإنّی وَجَدتُهُ مَلعونا فی کتابِ اللّه عَزَّوجلَّ فی ثلاثِ مَواضِعَ.
ـ در سفارش به فرزند بزرگوارش حضرت باقر علیه السلام ـ فرمود: زنهار از مصاحبت با کسى که از خویشان خود مى برد؛ زیرا من چنین کسى را در سه جاى کتاب خداوند عز و جل لعنت شده یافتم.

 

 

۱۷. فرزند صالح است سعادت مرد
مِن سَعادَهِ الرّجُلِ أن یَکونَ لَهُ وُلْدٌ یَستَعینُ بِهِم.
یکى از خوشبختى هاى مرد این است که فرزندانى داشته باشد که کمک کار و یاورش باشند.

 

 

۱۸. بزرگوار به بخشِشَش مى بالد
إنّ الکریمَ یَبتَهِجُ بفَضلِهِ ، واللَّئیمَ یَفتَخِرُ بمُلکِهِ.
انسان بزرگوار به بخشش خود مى بالد، و انسان پست به دارایى خویش مى نازد.

 

 

۱۹. پارسایى، رشته عبادت است
الوَرَعُ نِظامُ العِبادَهِ ،فإذا انقَطَعَ ذَهَبَتِ الدِّیانَهُ ؛ کما إذا انقَطَعَ السِّلکُ أتبَعَهُ النِّظامُ.
پارسایى، رشته عبادت است، اگر این رشته پاره شود دیندارى از بین مى رود، همچنان که اگر نخِ [مهره و تسبیح و گردنبند و امثال آن] پاره گردد رشته از هم مى پاشد.

 

 

۲۰. دنیا خواب و آخرت بیداریست!
الدُّنیا سِنَهٌ وَ الآخِرَهُ یَقَظَهٌ، ونَحنُ بَینَهُما أضغاثُ أحلامٍ.
دنیا خواب است و آخرت، بیدارى، و ما [در فاصله [میان این دو، خواب هایى آشفته مى بینیم.
____________
۱. الکافى ، ج ۸ ، ص ۲۳۴
۲. الکافى ، ج ۲ ، ص ۲۳۱
۳. بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۱۶۰
۴. وسائل الشیعه ، ج ۴ ، ص ۹۲
۵. الخصال ، ص ۱۱۱
۶. بحارالانوار ، ج ۷۳ ، ص ۱۷۱
۷. اصول کافى ج ۴، ص ۴۱۲
۸. اصول کافى، ج ۴، ص ۲۰
۹. اصول کافى، ج ۳، ص ۱۲۸
۱۰. کشف الغمه، ج ۲، ص ۱۰۷
۱۱. تحف العقول : ۲۸۰
۱۲. بحار الأنوار : ج۸۲، ص۱۳۸
۱۳. تحف العقول : ۲۷۸
۱۴. الخصال : ۹۴-۹۵
۱۵. بحار الأنوار : ج ۷۸، ص ۱۵۹
۱۶. الکافی : ج۲، ص۳۷۷
۱۷. الکافی : ۶/۲/۲
۱۸. الدّره الباهره : ۲۷
۱۹. تنبیه الخواطر : ج۲ ص ۸۸
۲۰. تنبیه الخواطر: ج ۲ ص ۲۴

استفاده از مطالب این وب سایت بدون تغییر در محتوا مجاز است.

قالب وردپرس آنلاینر
قالب وردپرسقالب وردپرس